Pedagogik

Estetik

På Skaftö Naturförskola är estetik en viktig del av barnens vardag och lärande. Genom skapande aktiviteter och estetiska uttryck som bild, form, drama, musik och dans får barnen möjligheter att utforska, kommunicera och förstå både sig själva och sin omvärld.

Skapandets kraft i barnens vardag

Genom att ge barnen tillgång till olika estetiska uttryck skapar vi en miljö där de kan utvecklas, utforska och hitta sitt eget sätt att kommunicera och lära. Vi tror på kraften i skapandet som en nyckel till barns förståelse för både sig själva och världen omkring dem.

Vårt syfte med estetik

Förskolan ska ge barnen tid, rum och ro att ägna sig åt eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ger barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer så som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Barnen får också använda olika material och tekniker, för att konstruera, forma och skapa. Skapande fungerar hos oss både som innehåll och metod för att främja barnens utveckling och lärande.

Metoder vi använder

  • Utforskande och gestaltning: vi låter barnen använda olika material, tekniker och verktyg för att utforska och skapa
  • Inspirerande miljöer: vi skapar stimulerande miljöer där barnen kan uttrycka sig fritt och utforska sina idéer utan begränsningar.
  • Estetik i alla ämnen: vi använder estetiska uttryck som ett stöd i lärandet inom andra områden, som språk och matematik, samtidigt som vi ger barnen möjligheten att utforska estetiken för dess egen skull.

 

Om Baklängesmetoden

På Skaftö Naturförskola arbetar vi med baklängesplanering – en metod utvecklad av Ann S. Pihlgren för att skapa en genomtänkt och målstyrd undervisning. Vi börjar med att sätta tydliga mål för barnens lärande och planerar sedan aktiviteter som leder dit.

En viktig del i metoden är den generativa frågan – en öppen och spännande fråga som väcker barnens nyfikenhet och skapar lust att utforska. Genom att observera och dokumentera barnens utveckling kan vi anpassa undervisningen efter deras intressen och behov.

Senast uppdaterad • 2025-06-25