Pedagogik

Matematik

På Skaftö Naturförskola tillåts barnen att upptäcka matematiken genom lek och vardagliga situationer. Här får de möjlighet att utforska former, mönster, tid och rum samtidigt som de lär sig lösa problem och utveckla viktiga förmågor för framtiden.

Matematiken i barnens värld

Genom att utforska matematiska begrepp som en del av sitt dagliga lärande får barnen redskap att resonera, lösa problem och se samband i världen omkring dem. Matematiken blir inte bara ett ämne utan en grund för kreativitet och förståelse som följer dem genom livet.

Vårt syfte med matematik

Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lära sig lösa vardagliga problem.

Metoder vi använder

  • Bishops sex matematiska aktiviteter: design, förklaring, lekar och spel, lokalisering, mätning och räkning.  Dessa aktiviteter gör att barn får möta matematiken på olika sätt och inte bara genom siffror och tal.
  • Utforskande lärande: genom dialog, frågor och observation uppmuntrar vi barnen att utforska matematiska begrepp som tid, rum, form och mönster.
  • Lek och spel: matematik vävs in i rollekar, pussel och tärningsspel för att göra lärandet roligt och engagerande.

 

Om Baklängesmetoden

På Skaftö Naturförskola arbetar vi med baklängesplanering – en metod utvecklad av Ann S. Pihlgren för att skapa en genomtänkt och målstyrd undervisning. Vi börjar med att sätta tydliga mål för barnens lärande och planerar sedan aktiviteter som leder dit.

En viktig del i metoden är den generativa frågan – en öppen och spännande fråga som väcker barnens nyfikenhet och skapar lust att utforska. Genom att observera och dokumentera barnens utveckling kan vi anpassa undervisningen efter deras intressen och behov.

Senast uppdaterad • 2025-06-25