Pedagogik

Värdegrund och demokrati

På Skaftö Naturförskola arbetar vi alltid främjande för att skapa en trygg, tillitsfull och lärorik miljö för barnen. Barnen delas in i mindre grupper och vi finns alltid nära för att kunna stötta barnen i situationer som kan uppstå.

Vårt syfte med värdegrund och demokrati

Var och en som arbetar inom förskolan ska respektera varje människas värde, främja jämställdhet och uppmuntra solidaritet. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, identitet, ursprung, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning, ålder, eller någon närstående.

Utbildningen ska vara demokratisk och inspirera barnen till att ta ansvar, delta i samhället och bidra till en hållbar utveckling – ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Den ska främja allas lika värde, jämställdhet och solidaritet. FN:s barnkonvention ingår, vilket innebär att utbildningen ska utgå från barnets bästa, ge dem inflytande och öka deras kunskap om sina rättigheter.

Metoder vi använder

  • Främjande: genom att skapa en trygg och tillitsfull miljö för barnen. Arbetet pågår alltid och utan att något hänt.
    – Dela in barnen i mindre grupper för att främja deras lärande och utveckling.
    – Vara närvarande och stötta barnen i olika situationer, gäller både vardagliga och planerade aktiviteter.
    – Öppet lekmaterial.
    – Kontinuerlig reflektion i arbetslaget.
    – Dialog med barnen kring känslor.
  • Förebyggande: genom att avvärja risker för diskriminering och kränkande behandling, med hjälp av regelbundna kartläggningar.

Om Baklängesmetoden

På Skaftö Naturförskola arbetar vi med baklängesplanering – en metod utvecklad av Ann S. Pihlgren för att skapa en genomtänkt och målstyrd undervisning. Vi börjar med att sätta tydliga mål för barnens lärande och planerar sedan aktiviteter som leder dit.

En viktig del i metoden är den generativa frågan – en öppen och spännande fråga som väcker barnens nyfikenhet och skapar lust att utforska. Genom att observera och dokumentera barnens utveckling kan vi anpassa undervisningen efter deras intressen och behov.

Senast uppdaterad • 2025-06-25