Pedagogik

Språk och kommunikation

Hos oss är språkutveckling en naturlig del av barnens vardag. I allt från högläsning till lekar och samtal får barnen utforska språket i sin egen takt och på sina egna villkor. Vi ser till att varje barn får möta texter, berättelser och aktiviteter som stärker och utvecklar deras språk.

Språket som en del av barnens vardag

Förskolan har ett rikt utbud av böcker, och vi besöker regelbundet biblioteket i Grundsund. Vi erbjuder och lånar böcker inom olika genrer, som ständigt uppdateras för att väcka nyfikenhet och intresse. På barnens initiativ har vi ofta lässtunder.

Vårt syfte med språk

Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att uppmuntra barnens nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. På Skaftö Naturförskola erbjuds barnen en stimulerande miljö där de får utveckla sitt språk genom högläsning, samtal och andra aktiviteter kopplade till litteratur och texter. Vår utbildning ger barnen förutsättningar att tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för olika syften.

Metoder vi använder

  • Högläsning och samtal: vi erbjuder en varierad och rik läsmiljö där barnen får möjlighet att lyssna på, prata om och utforska texter. Högläsning stimulerar fantasin och språket.
  • Språklekar och experiment: barnen uppmuntras att leka med ord, ljud och bokstäver- ett roligt sätt att upptäcka språket.
  • Kulturell mångfald: vi använder böcker och material som speglar olika kulturer och uttryck för att främja förståelse och respekt för mångfald.

Om Baklängesmetoden

På Skaftö Naturförskola arbetar vi med baklängesplanering – en metod utvecklad av Ann S. Pihlgren för att skapa en genomtänkt och målstyrd undervisning. Vi börjar med att sätta tydliga mål för barnens lärande och planerar sedan aktiviteter som leder dit.

En viktig del i metoden är den generativa frågan – en öppen och spännande fråga som väcker barnens nyfikenhet och skapar lust att utforska. Genom att observera och dokumentera barnens utveckling kan vi anpassa undervisningen efter deras intressen och behov.

Senast uppdaterad • 2025-06-25